Page 93 - D90
P. 93

Hned na konci května 1945 došlo k vysídlení německého obyvatelstva z Brna. Také v Divi-
                           šově čtvrti bylo několik obyvatel, kteří se přihlásili k německé národnosti a byli po válce
                           odsunuti. Jejich domky byly pronajaty novým nájemníkům, kteří si později domek odkoupili.
                              Již během války začala roku 1941 realizace projektu přeložky tišnovské trati, která
                           byla ukončena roku 1953. Nová trať vedla z Havlíčkova Brodu přes Křižanov do Tišnova
                           a z Králova Pole do Židenic hlavním železničním tahem Praha–Brno–Bratislava–Budapešť.
                           Bylo vybudováno nové královopolské nádraží východně od Božetěchovy ulice, za ním se
                           nová trať stočila severně od Kociánky, prošla krátkým tunelem a pokračovala k Divišově
                           kolonii a  Obřanům. Právě tento významný urbanistický zásah do  této lokality, který si
                           vynutil stržení několika krajních domků v  jihovýchodním cípu kolonie, patrně způsobil
                           přetrvávající určitou izolovanost Divišky. Nová železnice vytvořila bariéru, která zabránila
                           dalšímu územnímu rozrůstání Královopolské strojírny.





































                                                           Divišova čtvrť v roce 1962





                           JaK šEL čaS v DivišCE v KontEXtU HiStoriCKÝCH UDÁLoStÍ                              93
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98