Page 93 - D90
P. 93
Hned na konci května 1945 došlo k vysídlení německého obyvatelstva z Brna. Také v Divi-
šově čtvrti bylo několik obyvatel, kteří se přihlásili k německé národnosti a byli po válce
odsunuti. Jejich domky byly pronajaty novým nájemníkům, kteří si později domek odkoupili.
Již během války začala roku 1941 realizace projektu přeložky tišnovské trati, která
byla ukončena roku 1953. Nová trať vedla z Havlíčkova Brodu přes Křižanov do Tišnova
a z Králova Pole do Židenic hlavním železničním tahem Praha–Brno–Bratislava–Budapešť.
Bylo vybudováno nové královopolské nádraží východně od Božetěchovy ulice, za ním se
nová trať stočila severně od Kociánky, prošla krátkým tunelem a pokračovala k Divišově
kolonii a Obřanům. Právě tento významný urbanistický zásah do této lokality, který si
vynutil stržení několika krajních domků v jihovýchodním cípu kolonie, patrně způsobil
přetrvávající určitou izolovanost Divišky. Nová železnice vytvořila bariéru, která zabránila
dalšímu územnímu rozrůstání Královopolské strojírny.
Divišova čtvrť v roce 1962
JaK šEL čaS v DivišCE v KontEXtU HiStoriCKÝCH UDÁLoStÍ 93